fbpx
ככה לא נראית מתנה
9 ביוני 2020

למה התינוק ער שעתיים באמצע הלילה?


 

2 בלילה. כולם ישנים.
ורק הילד שלך בטוח שתיכף מתחילה מסיבה. הוא מוחא כפיים, הוא מקליק עם הלשון, הוא אוחז בדופן המיטה ומקפץ לו באושר. שאלוהים יעזור, מה לעזאזל...?
אתם מרימים, מורידים, מטיילים במסדרון, שרים שיר, טופחים, מציעים ציצי, מציעים מים, מציעים מוצץ, מציעים את הירח, רק שיחזור לישון כבר.
אבל כלום לא עוזר.
אחרי שעה-שעתיים, האנרגיות דועכות, והגור שוקע בשינה מתוקה. אם התמזל מזלכם – נשאר לכם קצת זמן לישון לפני שצריך להתחיל את היום.
מה קורה פה ולמה? איך מתמודדים? והאם יש מה לעשות כדי להימנע מזה?

לפרקי ערות בלילה יכולות להיות מספר סיבות:

1. עייפות מצטברת – אם הילד שלנו סובל ממחסור מצטבר של שעות שינה, או משנות יום לא מספקות, זה עשוי לפגוע במבנה השינה. מחסור בשעות שינה יכול לגרום לשינה יותר פעילה, עם יותר חלומות, וזה יכול להתבטא בשינה מקוטעת.
כדאי לוודא שהילד זוכה לשינה הדרושה לו ביממה, לוודא שהוא ישן שינה מספקת ביום, וששעת ההשכבה אינה רחוקה מדי משנת היום האחרונה שלו.

2. לילה ארוך מדי – גם שעת השכבה מוקדמת מדי עשויה לגרום לפרקי ערות באמצע הלילה.
הפחד מפני עייפות יתר, ביחד עם טבלאות שינה שמעריכות בהגזמה את מספר שעות השינה שתינוק צריך, גורמים להורים רבים לשלוח את ילדיהם לישון מוקדם מדי.
התנהלות שכזו עשויה ליצור לילה ארוך מדי עבור התינוק, שלא מסוגל לישון כל כך הרבה שעות ברצף.
במקרה כזה יכולה להתפתח יקיצה מוקדמת בבוקר, או חלון ערות בלילה.
דפוס זה היה שכיח מאוד בהיסטוריה האנושית והוא זכה לשם "שינה מפוצלת", עליו כתבתי בהרחבה גם בפוסטים אחרים.

3. עייפות לא מספקת - זה קשור לסעיף הקודם. אם התינוק הולך לישון מוקדם מדי, או אם ישנה שנת יום שקרובה מדי לשנת הלילה, זה יכול לפגוע בדחף לשינה [sleep pressure] הנדרש כדי להחזיק שינה במהלך הלילה. כלומר - התינוק פשוט לא עייף מספיק!
לפעמים כדאי לדחות את שעת השינה לשעה מאוחרת יותר, לפעמים יש שנת יום שצריכה להשתנות מבחינת התזמון או האורך.

4. הפרעה בשעון הביולוגי - כשהשעון הביולוגי אינו מבוסס, לא תהיה הבחנה ברורה בין יום ולילה.
יתכן ונראה שינה מרובה ביום, ופרקי ערות בלילה. או הירדמות ויקיצה - בשעות מאוחרות מאוד.
במקרה כזה צריך לעזור לילד לבסס את השעון הביולוגי שלו באמצעות "רמזים" מהסביבה [תאורה, קולות, רמות פעילות - בהתאם לשעה].
צמצמו חשיפה למסכים, במיוחד בשעות הערב. דאגו לבלות מספיק זמן בחוץ ולהוציא מספיק אנרגיה. הקפידו על שעת יקיצה עקבית, על חשיפה לאור שמש בבוקר ואחה"צ, ועל צמצום רמות תאורה בשעות הערב והימנעות מאור בחדר השינה.

5. רגיעה - כדי להירדם ולהחזיק שינה, אנחנו צריכים להרגיש טוב, פיזית ונפשית. יש לשלול מצבים בריאותיים שעשויים להפריע לשינה [גרד, כאב, חום/קור, בהלה, מתח... ] או מצב רגשי. לפעמים סביבת השינה לא נוחה לילד. לעיתים מדובר בתפריט שמעמיס על מערכת העיכול, או שישנה רגישות למזון מסוים. גם שן שבוקעת, או נזלת שמקשה על הנשימה יכולות להפריע לשינה...
לפעמים יש מתח בבית שהילד לא מסוגל לעבד, או קפיצה התפתחותית שמערערת את הביטחון. אלה ואחרים יכולים לגרום לשינה יותר מקוטעת, ויקיצה קלה יכולה להפוך ליקיצה משמעותית, בעיקר אם הילד כבר ישן קצת בתחילת הלילה והדחף שלו לשינה ירד.

אם הילד שלכם ער וערני בלילה, יהיה מאוד קשה לגרום לו לישון. הוא צריך להיות עייף מספיק בשביל להירדם חזרה. לכן הנקה, נדנוד, טפיחות, וכל הדברים שאולי בד"כ עוזרים לו לחזור לישון - לא יעבדו.
מה שצריך זה שיעבור קצת זמן כדי שיבנה עייפות מחודשת. וזה יכול לקחת שעה עד שעתיים.
ההמלצה שלי היא שבזמן הזה לא תנסו לעבוד ב"להרדים" אותו. זה לא ילך, כי הוא באמת לא מסוגל כרגע להירדם.
ברגעים אלה התגובות שלכם חשובות. אל תכעסו עליו [הוא לא עושה שום דבר בכוונה, הוא באמת לא מסוגל לישון כרגע. זה יכול לקרות גם לכם!] אבל גם אל תיצרו מצב שמעודד את העירנות הזו. זה לא הזמן להדליק את האור, לשים אותו מול מסכים, לשחק או לשוחח.
ניסיונות ממושכים להחזיר אותו לישון יכולים דווקא להעיר אותו יותר, ובעיקר - לתסכל את שניכם. עדיף לשכב לידו באופן שיאפשר לכם לנמנם קצת אבל גם לשמור על בטחונו, ולחכות שהעייפות תשתלט והשעון הביולוגי ימלא את תפקידו. הנמנום הזה לא יעזור רק לכם, אלא גם יספק לתינוק שלכם מודל לחיקוי ודוגמה אישית מאוד ברורה בנוגע להתנהגות הרצויה בשעות הלילה.

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן