fbpx
כך תשרדו את ליל הסדר בשלום
28 במרץ 2018
התינוק שלך לא יורד מהידיים? תקראי את זה
21 במאי 2018

לתינוק שלך יש הפרעת שינה - האומנם??


 

במשפחות רבות בישראל היום, הורים מאמינים שהם זקוקים לייעוץ ולעזרה בנושא השינה של התינוק או הפעוט שלהם. הם בטוחים שמשהו לא בסדר. וזה לא מפליא, בהינתן המסרים שהם מקבלים מהסביבה (ומאנשים שמתפרנסים מ"תיקון" הבעיה).

האם זה הגיוני שלמרבית התינוקות והפעוטות בישראל היום יש בעיה שמצריכה טיפול?

חיפוש קל שבקלים בגוגל וברשתות החברתיות יעלה את הממצא המדהים - תינוקות צעירים בדרך כלל מפגינים התנהגות צפויה למדי, והיא עקבית וחוצת גבולות מדיניים ותרבותיים.

בכל העולם תינוקות צריכים שיאכילו אותם, שיחזיקו אותם, שיענו לאיתותיהם, ושיעזרו להם להרדם. וחוזר חלילה.

וכך, שוב ושוב, במחזוריות, עוברים ימיו של התינוק.

בחודשים הראשונים זה יכול להיות מתיש ביותר עבור ההורים, שלא זוכים היום לתמיכה רבה מסביבתם והם צריכים להתמודד עם כל העומס הזה לבד. זה סוחט ושוחק, אין ספק.

למזלנו, תינוקות הם אינם סטטיים. הם גדלים ומשתנים כל הזמן. מוחם ומערכות גופם השונות הולכים ומבשילים, ועם הזמן – הטיפול בהם נעשה זורם יותר, שגור יותר, מרווח יותר, צפוי יותר.

כמה זמן זה לוקח? זה כבר תלוי בתינוק ובקצב האישי שלו. אבל שלוש השנים הראשונות לחיים הן השנים בהן מתחוללת הגדילה המשמעותית ביותר של המוח האנושי, ובהתאם - אלה גם שנים סוערות ביותר מבחינת השינה.

השנה הראשונה במיוחד מלאה בעליות ומורדות בנוגע לשינה. שיפור ניכר מורגש אצל רוב הפעוטות בשנה השנייה לחיים, ושיפור נוסף בשנה השלישית. עד גיל 3-4 ילדים כבר נוהגים לישון היטב, גם אם לא נעשה דבר כדי "ללמד אותם". אף אדם בהיסטוריה של המין האנושי עד לפני כ 200 שנה לא לימד תינוק לישון ולא ציפה ממנו לעשות זאת לבד!

תינוקות ישנים באופן שונה ממבוגרים. שנתם קלה ומקוטעת, והם זקוקים לעזרה כדי לחזור לישון או כדי להמשיך לישון. זוהי עובדה גמורה. ולא, זו אינה הפרעת שינה, וזו אינה בעיה.

כאשר יש בעיה אמיתית בשינה, הטיפול בה יהיה רפואי, ולא התנהגותי.

ואכן ישנם מצבי רפואיים הפוגעים משמעותית באיכות השינה – כמו ריפלוקס פתולוגי, הפסקות נשימה, רגישויות למזונות מסוימים, תולעים וכד'. טיפול התנהגותי בתינוק הסובל מבעיה רפואית עלול לגרום לפספוס באבחנה ובעיכוב או מניעת הטיפול בה. בעיני זה פשוט אכזרי.

אך גם טיפול התנהגותי בתינוק שאינו סובל מבעיה רפואית, אלא פשוט ישן כמו תינוק, הוא אופציה שאינה רצויה. האם צריך להעניש תינוק - בגלל שהוא ישן כמו תינוק?

ברור שיש כאן בעיה, וברור שיש כאן הפרעה. אך הבעיה אינה אצל התינוק. לתינוק אין הפרעה.

הבעיה היא של ההורים – זו השינה שלהם שמופרעת. הם עייפים, הם לא מצליחים לתפקד, הם לא ישנו יותר משעתיים רצוף כבר זמן רב, ואין להם מושג כיצד אפשר להמשיך כך. זו אכן בעיה שמצריכה התייחסות.

ומה הפתרון שניתן להם? אימון שינה. לדרוש מהתינוק להשתנות.

האם זה נשמע לכם הגיוני?

תתארו לעצמכם אישה הרה, מתלוננת בפניכם שקשה לה. כבד לה, לוחץ לה, צורב לה, היא לא ישנה בלילה.

האם יעלה בדעתכם להמליץ לה על לידה מוקדמת? למה לסבול – הרי אפשר לתאם תאריך לקיסרי ולהמשיך את ההריון מחוץ לרחם. יש לנו את האמצעים לעשות זאת. פלאי הטכנולוגיה!

זה לא הגיוני נכון?

אז למה בשינה זה הפך לגיטימי? זה נכון שהקושי הוא רב, אך בשני המקרים, גם בהריון כמו גם בשינה – הפתרון אינו טמון בשינוי המצב (התקין, קשה ככל שיהיה). הפתרון טמון בתמיכה ובמציאת דרכים להקל. עד שההיריון יסתיים, ועד ששנתו של התינוק תבשיל.

מה אני ממליצה להורים לתינוקות קטנים?

  1. בחנו מהם הצרכים שלכם שכרגע לא זוכים למענה – וחישבו ביחד מה יכול לעזור לכם ומי יכול לעזור לכם. האחריות על כך היא שלכם, לא של תינוקכם.

ישנן המון דרכים פשוטות, כמו גם יצירתיות, לדאוג גם לכם. אתם בהחלט לא צריכים לסבול. זו לא מלחמת התשה ביניכם לבין התינוק שלכם.

החברים בקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק אלופים בפתרונות שכאלה. אתם מוזמנים להצטרף ולהיעזר בהם (יש שם רק 18,500 איש שישמחו לעזור!)

  1. צאו ולימדו מהם הצרכים של התינוק שלכם ולמה אפשר לצפות ממנו בכל שלב ושלב.

אל תסתמכו על כל דבר שנכתב ברשת כי לצערנו היום כל אחד יכול להסמיך את עצמו כמומחה. חפשו מקורות מוסמכים המבוססים על ידע עדכני – אני ממליצה במיוחד לצרוך מידע המבוסס על פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה אבולוציונית, ואנתרופולוגיה. היזהרו מאנשי מקצוע שמשמיעים את דעתם האישית, שמבוססת על מיתוסים ודעות קדומות, ומ"אנשי מקצוע" שהסמכתם אינה מוכרת ע"י שום גורם פורמלי.

אלה חלק מהאתרים שאני ממליצה עליהם:

http://evolutionaryparenting.com/

http://www.parentingscience.com/

https://www.askdrsears.com/

http://cosleeping.nd.edu/

אתם גם מוזמנים לקרוא את הסיכום שלי (ממקורות כמו הנ"ל ואחרים) על הפיזיולוגיה של השינה:

http://lp.vp4.me/rnj5

  1. אל תפחדו מהרגלים. בעיקר כשמדובר בהרגלים שגורמים לתינוק שלכם להרגיש שלווה וביטחון. אלה עוד ישתנו מיליון פעם משום שמוחו של התינוק ישתנה. הדבר היחיד שישאר עקבי זו הנכונות שלכם לעזור ולהיות שם בשביל התינוק שלכם כשקשה לו. האם זה הרגל כ"כ רע?

עוד על הרגלים – בכתבה הנפלאה שתירגמנו כאן בעבר:

https://www.facebook.com/thenormalbaby/posts/1684384521877934

  1. הסתכלו על הילד שלכם. אתם לא צריכים להסתכל על הבקבוק בשביל להחליט אם אכל מספיק, ואתם לא צריכים להסתכל על השעון בשביל להחליט אם ישן מספיק. הסתכלו על הילד ולימדו להכיר אותו.
  2. למדו את הילד להירגע בעצמו – ולא, הדרך לעשות זאת היא לא להשאירו נסער להתמודד לבד עם הקושי. בשום גיל! הדרך ללמד ויסות עצמי היא באמצעות תמיכה והרגעה, ומתן דוגמא אישית. ובכלל, החלקים במוח שאחראים על ויסות רגשי מתפתחים בגילאי הגן, ולא קיימים במוח של תינוק! וגם אז לוקח להם זמן להבשיל – אפילו נער מתבגר צריך עזרה בויסות כשהוא נסער מאוד.

אל תתפתו לפתרונות קסם ולמהפכים שמבטיחים לכם שיקרו בן לילה. פתרונות אינסטנט מתאימים להורות אינסטנט. מגיע לכם ולילדכם יותר מזה!

לתינוקות אין הפרעת שינה. יש להם שינה השונה משנת המבוגר. מצער מאוד לראות כיצד הפכו תופעה טבעית לבעיה, והגרוע מכל – מספרים לכם שזה משהו שצריך "למנוע", ולכן גיל ההתערבות רק הולך ומקדים.

פעם זה היה 5 חודשים. אח"כ 3 חודשים. היום מתחילים מגיל 0. בקרוב – אימון שינה ברחם! אימהות יונחו שלא לזוז כדי שהילד לא יתרגל לתנועה. אם אפשר לעצור את קצב הלב – מומלץ, שלא יתרגל לרעש מונוטוני.

אין גבול לפארסה הזו ואם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק.

הורות היא מסע שנמשך כל החיים, והקשר שלכם עם הילד שלכם והמבוגר שיגדל להיות – הוא משהו שצריך תמיד לעמוד לנגד עיניכם. ביום ובלילה. עזבו את השיטות ואת ההפחדות. פשוט תאהבו את הילד שלכם ותנו לו את מה שמרגיש לכם שהוא צריך, ולא את מה שאמרו לכם שהוא צריך.

באהבה

שירלי

*** כל הנ"ל מתייחס כמובן לתינוקות וילדים בריאים. במקרה של בעיה רפואית, עיכוב בגדילה או בהתפתחות- יש להיוועץ ברופא או באיש מקצוע מתאים.

 

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור! צרי קשר כאן