fbpx
מה הדבר הטוב ביותר שאפשר לתת לתינוק?
19 בינואר 2020
קורונה והנקה
10 במרץ 2020

עייפות יתר


 

ככל שהתינוק שלנו מתבגר ומתפתח כך יותר ויותר שעות שינה עוברות אל הלילה, והחלק של שנות היום הולך ומצטמצם. התינוק מסוגל למשוך פרקי ערות ארוכים מבעבר, הוא פעיל וסקרן יותר, ונהנה לחקור את סביבתו באופן פעיל.
סימני עייפות הם משהו שכל הורה צריך להכיר. כשתינוק או ילד מראה סימני עייפות, כדאי לספק לו תנאים לשינה בהקדם, ולא למשוך את הזמן יתר על המידה כדי שלא נפספס את המומנטום... הסיבה לכך היא שבהיעדר תנאים המתאימים לשינה, המוח זורק לנו מנה טובה של קורטיזול ואדרנלין, הורמונים מעוררים שלא מאפשרים לנו להירדם. אם אי פעם משכתם את הערב שלכם הרבה מעבר לשעה שבה הייתם צריכים כבר ללכת לישון - אז אתם מכירים את ההרגשה... עייפים מאוד אך לא נרדמים.
נוצר קונפליקט בין הצורך לישון ובין היכולת שלנו לעשות זאת.

על אף החשיבות בזיהוי סימני עייפות, היכולת של התינוק, או הפעוט, להישאר ער פרקי זמן הולכים וגדלים, עשויה לעתים להקשות עלינו לזהות את סימני העייפות שלו.
הוא עשוי להיות עייף, אבל לא להראות זאת בצורה ברורה כבעבר, ולהמשיך לשדר עניין ורצון לשחק. תינוק כזה עשוי להסגיר את העייפות שלו, רק כשהוא כבר ממש-ממש עייף, אלא שאז יתכן שכבר יהיה לו קשה מאוד להירדם, ואחרי שירדם - השינה עשויה להיות מקוטעת מאוד.

במקרה של תינוקות סקרנים וערניים כאלה, שמסגירים את העייפות שלהם רק בשלב מאוחר, הישענות רק על סימני עייפות עשויה להיות לא מספקת. אנחנו צריכים למצוא את התזמון המתאים לילד שלנו, לספק לו תנאים שמאפשרים שינה - בזמן הנכון לו, כלומר עוד לפני שהעייפות ניכרת עליו. במילים אחרות – עלינו ללמוד לזהות את "השעון הפנימי" שלו.
השעון הפנימי שלנו הינו עקבי למדי. מגיל חצי שנה בערך, השינה נעשית יותר ויותר צפויה. אנחנו יודעים פחות או יותר כמה זמן התינוק ישן ומתי. אם נצליח לייצר שגרה יומית שמתחשבת בילד ובשעון הפנימי שלו, יהיה קל יותר לכולנו.

איך עושים את זה?
בחנו את סדר היום שלכם. האם ייתכן שהתינוק שלכם מושך פרקי ערות ארוכים מדי בין שינה לשינה?
אם למשל התינוק שלכם מתעורר בשעה 6 בבוקר, ואתם מזהים סימני עייפות בשעה 9, אבל ההרדמה ארוכה וקשה, יש סיכוי סביר ששעה זו פשוט מאוחרת מדי עבורו.
זה הזמן לקצת ניסוי וטעיה: נסו להקדים את שעת השינה, נניח לשעה 8. גם אם הוא לא נראה לכם עייף. הורידו הילוך ברמת הפעילות ובכמות הגירויים, ועשו את כל הדברים הרגילים שאתם יודעים שעוזרים לו להירדם. אבל בגדול אל תשנו דבר, למעט התיזמון.
אם התינוק נרדם בשעה מוקדמת מהרגיל, כנראה שהשעה בה נרדם בדרך כלל פשוט מאוחרת מדי עבורו. בניסוי וטעיה נסו לזהות את השעה בה הוא נרדם באופן הקל והמהיר ביותר - זהו ככל הנראה השעון הפנימי של ילדכם. ייתכן שאחת לתקופה תצטרכו לחזור על התהליך הזה, משום שהשעון הביולוגי של ילדכם עוד ישתנה פעמים רבות.

סביר שהקדמת שעות השינה ביום תוביל לפער משמעותי בין שנת הצהריים לשנת הלילה, ולכן יתכן ויעלה הצורך בשינה נוספת ביום, בין הצהריים ללילה (בד“כ תנומה קצרה). אם התינוק שלכם ישן שינות קצרות במהלך היום, יתכן והוא זקוק ליותר שעות שינה, אז אל תחששו מהתנומה הקצרה הזו בשעות אחר הצהריים המוקדמות. היא עשויה דווקא להשפיע לטובה גם על שנת הלילה.

רוצים ללמוד עוד על השינה של התינוק שלכם ומה משפיע עליה?
אני מזמינה אתכם להגיע לסדנת השינה בהנחייתי שתתקיים ביום ו' 7/2 בשעות הבוקר בתל אביב. לפרטים והרשמה> https://lp.vp4.me/kad7 (מספר המקומות מוגבל)
הסדנה מתאימה להורים לתינוקות מתחת לגיל שנה, וגם להורים שבדרך.
שלכם באהבה,
שירלי

Image by Luidmila Kot from Pixabay

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן