fbpx
12-שבועות
13 בנובמבר 2017
היזהרו מעצות אחיתופל, אתם המומחים לילדכם
2 בינואר 2018

כמה שעות שינה התינוק שלך באמת צריך?


 

כולנו יודעים שתינוקות ישנים הרבה, וששינה טובה הינה הכרחית להתפתחות תקינה ולבריאות טובה. הורה שרוצה לדעת כמה שעות התינוק שלו צריך לישון ביממה, ימצא מידע זה בקלות, בטבלאות הפזורות ברשת. מידע זה מצוטט בכל מקום ועובר מפה לאוזן, מבלי להטיל בו ספק.

אך האם שאלתם את עצמכם פעם מהיכן מגיעים המספרים הללו? על מה הם מבוססים?
האם ראיתם אי פעם איזשהו קישור למקור של אותן המלצות?

בטבלה שבחרתי באופן שרירותי ברשת, נכתב למשל כי תינוק בן 8 חודשים אמור לישון 14-15 שעות.
ומה אם התינוק שלי ישן 12 שעות? או 16? האם זו בעיה?

בתור ספקנית ידועה הטבלאות האלה תמיד נראו לי קצת חשודות... איך זה יכול להיות שהמספרים כ"כ ספציפיים? איך זה שאין כאן שום מקום לשונות? איפה אותה "התפלגות נורמלית" המוכרת לנו מכל מדד אנושי אחר?
גובה, משקל, היקף ראש – לכולם יש אחוזונים והמדדים מתפלגים בצורת פעמון יפה, כשגם לאלה שבשוליים יש מקום "בטווח הנורמה". למה בשינה המספרים הם כ"כ מוחלטים?

החלטתי לחפור קצת בנושא. ואת מה שמצאתי אני משתפת כאן אתכן/ם.

הורים רבים מניחים שטבלאות השינה הללו מייצגות המלצות המבוססות על צרכי התינוק להתפתחות תקינה. גם אני חשבתי שכך הן נוצרו. שמישהו, בעל ידע מתאים, מצא שכמות זו של שינה - מקושרת עם התפתחות תקינה, ולכן היא מומלצת.

אך זה ממש לא כך!

הטבלאות ההחלטיות הללו בעצם מציגות ממוצעים, המבוססים על דיווחים של הורים (מערביים בד"כ) שתיארו כמה שעות התינוק שלהם ישן. אבל אם נסתכל על כל הדיווחים, ולא רק על הממוצע שלהם, נגלה עד כמה הם רחוקים זה מזה. אם בטבלה למשל מצוין מספר שעות מומלץ ומדויק של 14 שעות – הרי שבפועל יתכן והתינוקות של אותה קטגוריה ישנו בין 11 ל 17 שעות...

המחקר הזה למשל (1), שנעשה באוסטרליה ב 2012, ממחיש את השונות הרבה הקיימת בשינה "הנורמלית", בכל הגילאים. כפי שציינה החוקרת:
"The most striking feature of the centile charts is the huge variation at all ages in sleep duration…"

גם במחקר הזה (2) מאנגליה ב 2012 עולה כי השונות הינה רבה, הרבה יותר ממה שמראות הטבלאות המוכרות לנו. כך למשל תינוקות במחקר הזה ישנו בחודשים הראשונים לחייהם בין 10 ל 17 שעות!
השונות הלכה והצטמצמה עם הגיל אך היא עדיין היתה קיימת במחקר זה, גם בגיל 11. המסקנה של המחקר הזה היתה:
"Given the wide natural variation of sleep in the childhood population, any recommendations on optimal sleep duration at any age must take into account considerable individual variability."

אז מה אנחנו יכולים ללמוד מהטבלאות הללו?

האם הן יכולות לעזור לנו להחליט אם התינוק שלנו ישן מספיק?

כנראה שלא.

בשנת 2015 פרסם איגוד השינה האמריקאי את תוצאות המחקר השאפתני שביצע במשך למעלה משנתיים (3).
פנל של 18 מומחים ממקצועות שונים (רפואת ילדים, גריאטריה, פסיכיאטריה, התפתחות, רפואת שינה ועוד...) הרכיב ביחד את המלצותיו לכמות השינה המומלצת לבריאות טובה, בגילאים שונים, מינקות ועד זיקנה.

התוצאות של מחקר זה מוצגות לפניך בתמונה המצורפת לפוסט זה, בתחתית הדף.
אפשר לראות שטווח השעות הינו רחב בהרבה ממה שהתרגלנו לראות בטבלאות המוכרות.
בנוסף נכתב במסקנות המחקר, כי לא ניתן לקבוע במדויק כמה שעות שינה צריך אדם. הטבלה שפנל מומחים זה יצר מציגה למעשה טווחים מומלצים שיכולים לשמש "כללי אצבע", אך בסופו של יום לכל אדם יש את כמות השינה המתאימה לו.

אם תשוו בין הטבלה הזו לטבלאות "הסטנדרטיות" הפזורות ברשת, תידהמו לראות את הפערים.
ואולי עכשיו, לאור הטבלה הזו, תגלו שהתינוק שלכם בהחלט נמצא בתוך טווח הנורמה, שהוא רחב הרבה יותר ממה שגורמים לנו לחשוב.

איך תדעו אם התינוק שלכם ישן מספיק?

הסתכלו עליו. לימדו אותו. אם הוא מתפתח כראוי, אם הוא שמח וטוב לב, אם הוא חיוני וחייכני – כנראה שהוא ישן מספיק, גם אם הטבלה אומרת אחרת.

מרדף שווא ונסיונות להתאים את השינה של הילד שלכם לטבלאות מוחלטות עשויה רק לעורר בכם תסכול ולהתיש אתכם פיזית ורגשית. קבלו את השונות הקיימת בין ילדים ובני אדם, תנו לה מקום, בשינה כמו בכל מדד אנושי אחר.

באהבה
שירלי

מקורות:
(1) Price AMH, Brown JE, Bittman M, et al. Children's sleep patterns from 0 to 9 years: Australian population longitudinal study. Archives of Disease in Childhood 2014;99:119-125
(2) Blair, P. S., Humphreys, J. S., Gringras, P., Taheri, S., Scott, N., Emond, A., ... & Fleming, P. J. (2012). Childhood sleep duration and associated demographic characteristics in an English cohort. Sleep, 35(3), 353-360
(3) National sleep foundation's sleep time duration recommendations: Methodology and results summary. Hirshkowitz M., Whiton K., Albert S.M., Alessi C., Bruni O., DonCarlos L., Hazen N., (...), Adams Hillard P.J. (2015) Sleep Health, 1 (1), pp. 40-43







































יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.