fbpx
לתת לבכות? או לא לתת לבכות? זאת השאלה
23 באוקטובר 2018
עובדות מעניינות על הנקה בלילה
19 בנובמבר 2018

עד מתי תינוק צריך לאכול בלילה?


 

אחת השאלות הנפוצות שאני מקבלת מאימהות מניקות היא "עד מתי צריך להניק בלילה??"
צורך הוא עניין אישי, ולכל תינוק יש את הקצב שלו להיגמל מהצורך בארוחות ליליות. רק התינוק הוא המוסמך היחיד לומר שהוא כבר לא "צריך" יותר לינוק.
יחד עם זאת גמילה מהנקות לילה היא חלק לגיטימי מתהליך ההנקה, אם היא נעשית בזמן הנכון ובאופן רגיש ומכבד עבור כל הצדדים.

אצל תינוקות יונקים יש מנגנוני רעב ושובע מאוד בריאים, ובאופן אידיאלי עדיף שלא להתערב בהם.
אם התינוק שלך משגשג, מבסוט, חיוני, ואת מרוצה מהסידור הנוכחי - אל תתני לאף אחד לבלבל אותך.
פשוט תמשיכי להניק לפי דרישה. ילדים מפסיקים לאכול בלילה גם אם לא נעשה שום דבר כפוי. בדיוק כמו שהם מפסיקים לבקש "על הידיים".

אפשר לגמול מארוחות לילה. אפשר.
אבל זה לא בגלל שהתינוק צריך.
בדכ זה בגלל שההורים צריכים - כי הם עייפים ומקווים שזה יחזיר להם את השינה.

אז לא צריך, אבל אפשר לגמול מארוחות לילה, אם מודעים לתועלות ולמחירים של הבחירות שאנחנו עושים.

מדוע לא כדאי לגמול מהנקות לילה לפני גיל חצי שנה?

אצל תינוקות צעירים (מתחת לגיל חצי שנה) - ההנקה מהווה גורם מגן עבור התינוק מפני מוות בעריסה. מחקרים מראים כי תינוקות יונקים הישנים בסמוך לאימם - יונקים לעיתים יותר קרובות. ולמה זה טוב את שואלת? כי תינוקות קטנים אמורים לינוק בתדירות גבוהה משלל סיבות - כדי לעלות היטב במשקל, כדי לשמור על טמפ' הגוף, כדי לבסס כמויות חלב גבוהות אצל האם, ובעיקר - כדי שלא להיכנס לשינה עמוקה מדי.
כן כן, קראת נכון. את *לא רוצה* שהתינוק הצעיר שלך ישן עמוק מדי. משום שהמחקר מראה כי לפני גיל חצי שנה מנגנוני הנשימה של התינוק אינם בשלים, והוא חווה לעיתים הפסקות נשימה תוך כדי שינה. כשהשינה קלה - ירידה באחוזי החמצן בגופו תגרום לו להתעורר ולחזור לנשום. אבל שינה עמוקה מעלה את הסיכון שלא יתעורר, גם במקרה של ירידה משמעותית באחוזי החמצן. במילים אחרות - יתכן והנקה תכופה בלילה מהווה הגנה מפני מוות בעריסה! משום שהיא מקטינה את משך הזמן שהתינוק מבלה בשינה עמוקה.

מה קורה אחרי גיל חצי שנה?

כל עוד תזונת התינוק נשענת גם על הנקה (לפי משרד הבריאות הישראלי וגם ארגון הבריאות העולמי - מדובר על לפחות עד גיל שנה) - המחירים האפשריים לגמילה מהנקות לילה ללא חלופות עשויים להיות:
* האטה בעליה במשקל של התינוק
* פגיעה בכמויות החלב אצל האם
* סיכון מוגבר להעדפת בקבוק (מה שמכונה "שביתת הנקה")
* עד לכדי הפסקת הנקה בכלל.
וזה מבאס לאללה. מניסיון אישי- בתי הבכורה הפסיקה לינוק לגמרי בגיל 9 ח, כמעט חודשיים אחרי הפסקת הנקות לילה בעצת אחיתופל של יועצת שינה. בהתאם להוראות משרד הבריאות ובהיעדר הנקה - נאלצתי לשלב תמ"ל עד גיל שנה. כמובן שלא היה שום גילוי נאות בתהליך ולא הוזהרתי כי לתהליך "השינה" יכולות להיות השלכות שכאלה. אם היתה ניתנת לי אפשרות הבחירה הייתי מעדיפה לשמור על ההנקה ויתרונותיה הידועים.

אלה מחירים משמעותיים שצריך להיות מודעים אליהם לפני שמקבלים החלטה להוביל גמילה.

אחרי גיל שנה ובתנאי שכבר התבסס תפריט מוצקים והתזונה כבר לא נשענת על הנקה - לגמילה מהנקות לילה תהיה פחות השפעה על המשקל ועל כמויות החלב אצל האם. בד"כ בשלב זה גם לא תיפגע ההנקה ביום והפעוט ישמח לינוק אם האם מעוניינת בכך.

חשוב לא פחות

מעבר למחיר הבריאותי שציינתי (סיכון מוגבר למוות בעריסה בגילאים צעירים, ופגיעה במשקל, בכמויות חלב, ובהנקה בכלל) - ישנו עוד דבר אחד שמטריד אותי כשמדברים איתי על גמילת לילה של תינוק, וזה עולמו הרגשי.
תינוק אינו מסוגל להבין הסברים, לאמוד זמן, לדחות סיפוקים, להתמודד עם תסכול משמעותי. גם לפעוט זה קשה אבל יש לנו יותר כלים לעזור לו.
אילו תחושות עשוי להרגיש תינוק, שמאותת כי הוא מעוניין לינוק - ולא מקבל מענה מתאים?
איך הוא יכול להבין מדוע מונעים ממנו את מה שהוא מסמן שהוא כ"כ צריך?
תינוקות צריכים להרגיש שמבינים אותם, שרואים אותם. מניעת ארוחות לילה עשויה לגרום להם להרגיש חסרי אונים ובלי יכולת להשפיע על חייהם.

אבל מה אם נמאס לי?
אם קצת בהנקה לילית - זה רק אומר שאת אנושית.
את היחידה שיכולה להחליט מתי להפסיק להניק בלילה. זה הגוף שלך וזו זכותך! אבל זה לא אומר שהתינוק שלך לא צריך לאכול בלילה, ולכן בהתאם להמלצות של משרד הבריאות, להניק לפחות עד גיל שנה בליווי מוצקים - אני ממליצה להחליף חלק מההנקות הליליות בבקבוק, עד גיל שנה, ובתנאי שאוכל מספיק מוצקים.. ארוחה אחת או שתיים בלילה זה ממש סביר.

אם את מניקה פעוט מעל גיל שנה - בהחלט מותר לך לשקול גמילת לילה עבורו. אבל לא כי הוא צריך. כי את צריכה.
במקרה זה כדאי להיוועץ ביועצת ההנקה שלך באשר לתהליך הדרגתי שיתמוך בקושי שלו, וגם ישמור על הבריאות שלך (שלא תמצאי את עצמך פתאום עם דלקת בשד בגלל שלא הנקת 11 שעות רצוף...)
כתבתי בהרחבה על גמילה מהנקות לילה בפוסט אחר, הקישור בסוף כתבה זו.

לא כדאי להוריד ארוחות ליליות אצל פעוט שלא עולה במשקל ושלא אוכל טוב מוצקים. כדאי להשקיע קודם כל בתפריט היומי ולראות שהוא אוכל מספיק ביום, לפני שניקח ממנו את הלילה. תזמון לא נכון לפעמים עושה יותר נזק מתועלת. ואם מחליטים להוריד למרות משקל נמוך - אז בליווי של תזונאית.

ועוד נקודה חשובה לעייפות שבינינו - לפעמים רוצים לגמול לילה כי מצפים לשינה יותר טובה. חשוב לומר שלא תמיד זה כך כי תינוקות מתעוררים לא רק כי הם רעבים. אימהות רבות אומרות שהיו יקיצות גם אחרי גמילת לילה וגם זה נתון שחשוב להכיר, כי להישאר עם יקיצות, בלי אמצעי ההרגעה היעיל והנוח הזה - זה גם לא פשוט. נקודה למחשבה.

אני מזמינה אותך לקרוא גם את הפוסט הזה - שעוסק בגמילת לילה.

שלך
שירלי

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.