fbpx
קורונה והנקה
10 במרץ 2020
ככה לא נראית מתנה
9 ביוני 2020

על הנקת פעוטות בימי קורונה (או: הפעוט חושב שהוא ניובורן)


 

הי שירלי, שאלה לי. הבת שלי בת שנה וחודש. לא מוכנה להניח לציצי. כשהיו מסגרות, אז קיבלה בוקר ערב ולאורך הלילה… עכשיו שאני יותר בבית היא רוצה כל הזמן ציצי. אני מנסה כל מיני הסחות דעת אבל היא בשלה. מפשיטה את החולצה שלי כל הזמן וצורחת. כלום לא מרגיע אותה… רעיונות מה לעשות?

השאלה הזו הגיעה אלי שבוע וחצי לתוך ”עידן הקורונה“, ואחריה - מבול של שאלות ופניות דומות.
נראה שפעוטות יונקים ברחבי העולם התארגנו יחדיו וקיבלו החלטה משותפת - לחזור לינוק כמו ניובורנים!

הנקה בתדירות גוברת יכולה להעיד על צורך בהשלמת זמן-עם-אמא, על קפיצה התפתחותית שמערערת את עולמו של הילד ושולחת אותו אל חיקה הבטוח של אמא, על בקיעת שיניים המצריכה נחמה, או על תחילתה של מחלה או אי נוחות או כאב אחרים.

אבל לא רק.

עבור פעוטות יונקים, הנקה היא לא רק משהו שעושים כי רעבים, או צמאים. היא גם לא רק עניין של חיבור, או נחמה. הנקה עבור הפעוט היונק היא גם… מענה לשעמום!

הנקה זה ”משהו לעשות“, פעילות כיפית ומהנה שמעבירה את הזמן יופי יופי.

לפעמים יש אימהות המתלוננות על כך שנגזלה מהן אפילו הזכות לשבת :-) בכל פעם שהן עוברות למצב ישיבה - הפספוס.ה רצ.ה אליהן ורוצה לינוק!
כן, זה יכול לעצבן… אבל תכלס זה גם קצת מצחיק! כי הילדים שלנו רק רוצים לעזור:
"התיישבת? אוי, כנראה שאין לך מה לעשות! משעמם לך, מסכנה… בואי אמא, תני לי לעזור לך!"
נשמות טובות.

בימים כתיקונם אנחנו נמצאים הרבה בחוץ, ויש הרבה עניין ואקשן. מסגרות, גינה, סידורים, חברים… הצורך לינוק פוחת. אבל בימים אלו כולנו ספונים בבתים, ותדירות ההנקות עולה.

אם אתן מרגישות שהפעוט שלכן יונק יותר מהרגיל, וקצת נמאס לכן מזה, נסו להציע פתרונות חלופיים, שיענו על הצורך שמאחורי הרצון לינוק.
זה יעבוד טוב יותר אם תציעו את האלטרנטיבה לפני שהצורך לינוק נעשה דרמטי. כלומר נסו להקדים תרופה למכה:

אם נראה לך שהילד.ה רוצה לינוק כמענה לרעב, נסי להגיש מזון ושתייה בתדירות יותר גבוהה, כדי להימנע ממצב של רעב מאוד גדול (הרי אז כבר אין סבלנות לחכות שתכיני משהו אחר, כשהדבר הטעים הזה נמצא ממש פה בהישג יד!)

אם את מרגישה שהצורך מאחורי ההנקה הוא שעמום - נסי להציע פעילות כיפית ואטרקטיבית. אולי גם כדאי לבחון את שגרת היום שלכם ולמלא אותה ביותר עניין ופעילות שמתאימה לגיל הילד.ה. פעילות של מוטוריקה עדינה זה נפלא, אבל אל תשכחו גם את הצורך הבסיסי והחיוני - פשוט להשתולל ולפרוק אנרגיה!

הנקה היא גם מענה היקשרותי נהדר, ומשחקים כמו תופסת ומחבואים עוזרים לנו להעביר לילדים את המסר שגם אנחנו רוצים בקרבתם, כשאנחנו רודפים אחריהם ומחפשים אותם בכל הבית. נסו ותגלו שמשחקים כאלה יכולים לפעמים להחליף הנקה, ובשמחה רבה.

אין ספק שלהיות כל היום בבית זה אתגר לא פשוט. אם הפעוט.ה שלך רוצה לינוק כל הזמן, ושום דבר לא מסיח את דעתו.ה מהפעילות המושלמת הזאת, של להתחבר לאמא ולהתענג על התחושה ועל הקרבה - זכרי שבכל פעם מחדש יש לך זכות בחירה:

מותר לך גם לשים גבול בהנקה. פעוטות נמצאים בשלב התפתחותי בו מתחילים להפנים נפרדות. הם מתחילים להבין שאמא ואני הן ישויות נפרדות, ושמה שנעים לי לא תמיד נעים לאמא. היכולת שלהם להתמודד עם תסכולים ולדחות סיפוקים הולכת ומשתכללת ככל שהם גדלים, וכשהצורך לא דרמטי הם בהחלט מסוגלים להתמודד עם המילה ”לא“ ולגלות אמפתיה לאחר.

כשהיו תינוקות הנקנו לפי דרישה, ובגיל הפעוטות אנחנו והילדים נכננסים לתקופה חדשה - תקופת ה“הנקה לפי דרישה, בגדול, אלא אם לאמא תיכף עף הסכך ולא מתאים לה ברגע זה“… תקופה חדשה, מלאת קסם ואתגר לא פחות מהקודמת.

ויש לך גם את הזכות לבחור להתמסר לזה. לומר לעצמך, יאללה סאומאומו, באמת משעמם, ובאמת שכבר נגמרו לי הרעיונות לפעילות עם פונפונים, קצף גילוח ופסטה. להרים רגליים, וגם את החולצה, ולהניק באהבה וללא יסורי מצפון.

בסוף מי שתמצא חיסון לקורונה תהיה אמא מניקה שכבר ממש קיוותה לחזור לשגרה ;-)

באהבה,
שירלי

ובתמונה: תרגיל התחמקות מהנקה.

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.