fbpx
בגיל 3 חודשים התינוק כבר "אמור"
22 בספטמבר 2019
הנחות יסוד באימוני שינה – הרצאה בכנס יועצות הנקה
4 בדצמבר 2019

שינה במנשא: טיפים לבחירת מנשא


 

כתבה אורחת!
מאת אורית סופר, בעלים ומייסדת אתר המנשא הנכון, מדריכת מנשאים מאז 2006

היום מאד אופנתי לדבר על ״הרדמות עצמאית״.
האמת היא, שתינוקות באמת מסוגלים להרדם עצמאית מגיל יום ואפילו לא צריך ללמד אותם את זה.
הצמידות לפעימות הלב שלך.. החום… העיטוף החזק שנוסך תחושת בטחון…
הרדמה במנשא בדרך כלל קורית מאליה, גם בלי שתכננו להרדים בכלל.
הידיים שלך נשארות פנויות, אפשר ללכת לעשות משהו- רצוי כזה שמייצר קצת תנועה, נגיד להסתובב בבית ולשים דברים במקום, או להעביר טאטוא זריז- ובינתיים בלי שעשית כלום, בלי שחשבת על זה בכלל- הופ! התינוק שקוע בשינה עמוקה.

״במקום שאשב איתה שעה בחדר ואטפח לה על הגב, אני שמה אותה במנשא ותוך עשר דקות היא נרדמת בלי שאני עושה כלום!״

אבל הורים רבים מוותרים על המנשא כאמצעי הרדמה כי:
המנשא כבר לא עובד- התינוק לא נרדם, או
התינוק נרדם- אבל הגב של ההורה נשבר.

איך בכל זאת נהנים מהרדמות עצמאית של התינוק במנשא ומשנות יום ארוכות ומרעננות שיביאו אותו לערב חייכני ובשל לשנת לילה טובה במיטה?

במאמר הזה אסביר איך לבחור מנשא שיאפשר גם הירדמות מהירה לתינוק וגם נשיאה נוחה להורה.

בחירת מנשא להירדמות ולשינה: כללי אצבע
הסוד להירדמות מהירה ושינה איכותית הוא תחושת העיטוף. תינוק שמרגיש מוחזק, תמוך, עטוף, ירדם יותר מהר ויותר בקלות. זה עובד על אותו עקרון של עיטוף שאנחנו מכירים אצל ניובורן שעוטפים כמו מומיה, בטטרה או שמיכה דקה. גם תינוקות גדולים יותר ירדמו יותר בקלות כשהם מרגישים שהם יכולים להרפות ולשחרר את כל השרירים, שהם מוחזקים לגמרי, שום איבר לא תלוי ולא צריך להפעיל מאמץ כדי להחזיק אותו.

כדי להשיג את תחושת העיטוף, בפרט כשמדובר בתינוק גדול וכבד, חשוב לבחור מנשא שיש בו את כל המרכיבים הבאים:

נשיאה עם הפנים להורה
בלי להכנס לסוגיה של כן או לא פנים החוצה, אם אנחנו רוצים לעזור לתינוק להירדם, אנחנו רוצים לצמצם גירויים. אבל מה שיותר חשוב- אנחנו רוצים להשיג תנוחה עטופה ותמוכה, וזה בדיוק ההפך מנשיאה עם הפנים החוצה שזו תנוחה שמעודדת הזדקפות, ומספקת לתינוק הרבה פחות תמיכה.
חשוב לציין שאם התינוק נרדם במקרה תוך כדי נשיאה עם הפנים החוצה יש לסובב אותו מיד עם הפנים אליכם- זוהי תנוחה מסוכנת לשינה משום שהראש נשמט קדימה באופן שעלול לייצר חסימה של קנה הנשימה.

בד לא נמתח
ניובורנים קטנים אין בעיה להרדים במנשא בד אלסטי, אבל אם היית רוצה ליהנות מהרדמה ושינה במנשא מעבר לגיל 3-4 חודשים, צריך מנשא מבד לא נמתח, שיאפשר גם לתינוק כבד להרגיש תמוך ומוחזק. (המלצות בסוף)

פישוק פיזיולוגי וגב מעוגל
כדי להרפות ולשחרר את הגוף בדרך לשינה טובה התינוק צריך להרגיש שכולו מוחזק ותמוך. רגליים או זרועות שמתנדנדות ללא תמיכה מחוץ למנשא מפריעות לתינוק לשחרר ולהרפות את השרירים ומקשות עליו להרדם.
חשוב לבחור מנשא רך שעוטף את התינוק בתנוחה פיזיולוגית, מעוגלת, נינוחה ורפויה, ומייצר את אפקט העיטוף הנכסף.

תמיכה בראש
גם תינוק גדול עם החזקת ראש מושלמת זקוק לתמיכה בראש כשהוא נרדם. יש תינוקות שנורא מעצבן אותם אם מנסים לתמוך להם את הראש בזמן שהם מנסים להרדם- אז איתם כדאי לחכות עד שירדמו ואז לסדר את התמיכה בראש. יש תינוקות שלהפך- ברגע שמרימים את הכובע ותומכים להם את הראש הם נכנסים למצב שינה ואוטומטית מתחילים להתעפץ.

תמיכה טובה בגב
עד עכשיו דיברנו על מה שנוח לתינוק אבל גם מה שנוח לך לא פחות חשוב! הירדמות במנשא לוקחת זמן, ואם לא נוח לך, כואב ולוחץ, הגוף שלך יהיה מתוח והמתח שלך יחלחל לתינוק ויפריע לו להרדם.

רוב הסעיפים שעשינו עליהם וי עד עכשיו קשורים גם לתמיכה בגב- מנשא מבד לא נמתח שמאפשר נשיאה בפישוק עם הפנים להורה אלה גם דרישות הבסיס ממנשא עם תמיכה לגב.

אבל מעבר לכללי האצבע צריך לזכור שיש גם את האלמנט של העדפה אישית. אולי המנשא שלך אמור להיות נוח ותומך בגב, והוא נוח לכל החברים שלכם או לכל האמהות האחרות בקבוצה, אבל אם הוא לא נוח לך- יש מצב שהוא לא המנשא הנכון שלך.

אם היית רוצה להרדים במנשא, ועל אחת כמה וכמה אם היית רוצה לאפשר לתינוק לישון במנשא, חשוב לבדוק ולמדוד ולהתאים לעצמך מנשא נוח למרחקים ארוכים- ולא להתפשר אפילו קצת על הנוחות שלך.

להשאיר את התינוק לישון במנשא, או להעביר למיטה?
עוד נקודה למחשבה לפני שבוחרים מנשא: תינוקות רבים יהנו משנת יום ארוכה רצופה ואיכותית במנשא ואפשר להכניס אותם למנשא ופשוט להנות ממנוחה ארוכה עם ידיים פנויות ומוח פנוי לדברים שהם לא התינוק.
אבל אפשר גם להשתמש במנשא לצורך ההרדמה בלבד, ולנסות להעביר את התינוק כשהוא נכנס לשינה עמוקה למיטה שלו. האם זה יצליח? תלוי, תלוי בתינוק (יש כאלה שמתעוררים רק מהמחשבה שלך על להוציא אותו ויש את אלה שמרגע שנרדמו אפשר לעשות איתם מה שרוצים והם לא יתעוררו. וכן, הסוג השני קצת יותר נדיר…) ותלוי בך- האם הצלחת לבצע את ההעברה במיומנות הנדרשת ביחס לאיכות השינה של התינוק שלך.
כדאי לחשוב מראש מה התרחיש העדיף מבחינתך- ומה התרחיש הריאלי מבחינת התינוק שלך...

תכלס! אני רוצה להרדים במנשא. איזה מנשא מתאים לי?
המנשא המומלץ להרדמה+שינה במנשא: מנשא בסגנון מסורתי סיני
אם מבחינתך התינוק מוזמן לגור עליך,
אין לך כוונה להתעסק עם העברה מהמנשא למיטה אחרי ההרדמה,
ואיך לך שום בעיה לשאת לפרקי זמן ארוכים- רק היית רוצה לוודא שזה יהיה נוח,
המנשא האידאלי עבורך הוא מנשא בסגנון מסורתי סיני.

מנשאים בסגנון מסורתי סיני הם גרסאות מודרניות למנשאים של חברות מסורתיות. בדרך כלל אי אפשר למצוא אותם בחנויות- אלה המנשאים להורים שמבינים ענין, אלה שלא מתפשרים על הנוחות ולא נוהים אחרי גימיקים שיווקיים.
מנשא בסגנון מסורתי סיני עשוי מבד לא נמתח- זה יכול להיות בד ארוג או ״סתם״ אריג כותנה משובח, ומגיע עם חגורת מתניים לחלוקת משקל ארגונומית ועם אפקט עיטוף מדהים.
חד משמעית, זה המנשא הכי מרדים שיש, גם כשמדובר בפעוטות (אצלנו זה היה המנשא שהיה נשלף גם בגיל שנתים ושלוש כשהפעוט היה חולה ונזקק להרבה TLC).
הלבישה של מנשא בסגנון מסורתי סיני אינה מסובכת, היא דורשת מעט מיומנות שאפשר לרכוש תוך ימים מועטים, והבונוס: זה מנשא שמתאים לכל גיל, מלידה עד הגן, ולכל תנוחה- בטן או גב.

כאן אפשר להציץ ולרכוש מבחר של מנשאים משובחים בסגנון מסורתי סיני

המנשא המומלץ להרדמה במנשא+העברה למיטה: מנשא ילקוט.
אם הרדמה במנשא קוסמת לך, אבל חשוב לך שיהיה קל לשלוף את התינוק במהירות ולהעביר אותו למיטה, אם לא מתאים לך להתעסק עם קשירות בכלל ועדיין חשוב לך לא להתפשר על הנוחות שלך, המנשא האידאלי עבורך הוא מנשא ילקוט. אין צורך להכביר מילים, מנשאי ילקוט הם כבר שנים רבות הרולס רויס של עולם המנשאים- גם נוחים, גם תומכים, גם ללא קשירות וגם אפשר להשיג כיום מנשאי ילקוט משובחים שמתאימים גם לקטנטנים לנשיאה והרדמה נוחה מגיל רך ועד הגן.
גם מנשאי ילקוט מאפשרים בחירה בין נשיאה על הבטן ועל הגב.
ואם התכניות שלך הן להרדים ולהעביר למיטה, אבל התינוק לא יזרום- לא קרה כלום! מנשאי ילקוט נוחים ותומכים ויאפשרו לך תמיכה לא פחות טובה בגב למשך השינה של התינוק.

כאן אפשר להציץ ולרכוש מבחר של מנשאי ילקוט איכותיים ונוחים

כללי בטיחות להרדמה ושינה במנשא
הכי חשוב! לא מתפשרים בשום שלב על בטיחות, בפרט לא בהרדמה ושינה של קטנטנים.
הנה כללי הבטיחות המרכזיים שיש להקפיד עליהם כדי שההרדמה והשינה יהיו בטוחים ונעימים:

* נשיאה על הגב- לא לפני גיל 4 חודשים לפחות!
* שמירה על קשר עין ופנים גלויות של התינוק בכל עת, גם תוך כדי הרדמה ובוודאי תוך כדי שינה.
* מנשא מהודק היטב, מותאם למידת ההורה והתינוק, ומיקום התינוק במרחק נשיקה.
* סנטר התינוק רחוק מהחזה בכל עת.
* תנוחה מועדפת- בטן לבטן (בכל גיל, כן, גם לקטנטנים)
* יש להקפיד להשתמש במנשא במצב תקין ובהתאם להנחיות היצרן

להתייעצות לגבי אופן השימוש במנשא שלך נשמח לעזור לך בקבוצה שלנו בפייסבוק ליעוץ ותמיכה אונליין!

רוצה לודא שהנשיאה שלך נכונה ובטיחותית?
רשימה מלאה של כללי בטיחות לנשיאה בטוחה ונוחה
סרטוני הדרכה לשימוש נכון במנשא תינוקות באתר המנשא הנכון

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.