fbpx
הפיזיולוגיה של השינה
4 בספטמבר 2016
בשבח הפסיביות
28 באוקטובר 2016

גמילה מהנקות לילה


 

אימהות רבות נעזרות בהנקה כדי לסייע לתינוקן לחזור לישון בלילה.
לינה בסמוך לתינוק היונק הינה דרך נוחה ואפקטיבית במיוחד להתמודד עם השינה המקוטעת. בין אם מדובר ברעב או צמא, ובין אם מדובר בהקלה על כאב שיניים או חרדת נטישה – יש משהו מאוד נוח בלהרים את החולצה, לאפשר לתינוק להצמד אליך, ולנמנם עד שיסיים, מבלי להצטרך להעביר אותו למקום אחר ולהסתכן בהתעוררות נוספת שתתחיל את כל המחזור הזה מחדש.
כשהמענה הוא מהיר, התינוק בד"כ לא יגיע למצב של התעוררות מלאה, והוא יחזור לישון במהירות.

ובכל זאת, מגיע הרגע בחייה של (כמעט) כל אם מיניקה, שבו היא שואלת את עצמה – עד מתי?

ובכן, נתחיל מזה שהנקות ליליות הן תופעה שכיחה ונורמלית, הדועכת באופן טבעי, בדיוק כמו כל התנהגות ינקותית אחרת. מרבית היונקים מפסיקים לינוק בלילה בעצמם, בין גילאי שנה לארבע שנים. כל ילד והקצב שלו.
אינך חייבת להניק עד גיל 4 כמובן... אך גם אינך חייבת להפסיק להניק בלילה, כל עוד זה מתאים לך ולמשפחתך.

אם את שוקלת להתחיל בגמילת לילה, כדאי שזה יעשה מהסיבות הנכונות. אם הגעת להחלטה הזו ממקום של משבר, אני ממליצה לך לבחון עם עצמך היטב אם זהו אכן הזמן הנכון עבורך ועבור ילדך.

אז מהן הסיבות השכיחות המובילות אימהות לשקול גמילת לילה, ומדוע אני חושבת שהן מצריכות חשיבה נוספת?

1. כי זה מה שאחרים אומרים שעליך לעשות
השכנה, החמות, האחות בטיפת חלב ואפילו הרופא. לכל אלה אין זכות להתערב בהחלטה שכזו. מדובר בעצה המבוססת על דעתם האישית ועל התרבות בה אנו חיים, ולא בעצה רפואית. זה בהחלט נורמלי ותקין להניק בלילה. כל עוד זה עובד לך ולילדך – אין בכך כל רע.

2. כי את גמורה מעייפות
באופן אירוני, תהליך גמילה עשוי לגרום דווקא ליותר התעוררויות ולקושי לחזור לישון. אם את שוקלת גמילת לילה כדי להשיג שינה רציפה את צריכה לקחת בחשבון שלא בטוח שזה יעזור. בנוסף, תהליך הגמילה עשוי לקחת זמן, ורצוי שיהיו לך כוחות כדי להתמיד בו, וכדי לתמוך בפעוט מתוסכל.

3. כי את חוזרת לעבודה
הפרידה הממושכת מאמא מהווה אתגר משמעותי עבור הילד. התמודדות עם מסגרת טיפולית חדשה מהווה אתגר נוסף. אין טעם להערים עליו קשיים רגשיים נוספים בתקופה כה רגישה. למעשה, ההנקה בלילה מאפשרת לכם להשלים "זמן-אמא" וגם עוזרת לך לשמור על אספקת החלב, אם ברצונך להמשיך להניק. בתקופה זו כדאי דווקא להתמסר להורות הלילית ולהנקות, ואפילו לשקול לינה משותפת אם אינכם נוהגים לישון כך.

4. כי התינוק שלך לא עולה במשקל / לא אוכל מספיק מוצקים
לא מומלץ לגזול מתינוק שלא עולה במשקל את הארוחות שהוא כן אוכל. זה רק עשוי להחמיר את המצב. אם נשללה בעיה רפואית, כדאי להתייעץ עם יועצת הנקה ולוודא שכמויות החלב שלך גבוהות מספיק, כדי שההנקות הקיימות יהיו אפקטיביות. במקביל יש להעלות את הצריכה הקלורית היומית באמצעות תפריט עשיר, מזין ומשביע. כדאי להתייעץ גם עם תזונאית התומכת בהנקה בעניין זה. בקיצור: צריך להגדיל את הצריכה הקלורית – לא להפחית אותה.

5. כי יש "רגרסיה" בשנת התינוק
אם התינוק שלך מפגין התנהגות "רגרסיבית", כלומר הוא נראה תלותי יותר מהרגיל, בוכה יותר, חסר שקט או עצבני מהרגיל, מתקשה להרדם או מתעורר בתדירות גבוהה מהרגיל, כנראה שהוא מתמודד עם איזשהו קושי זמני.
בין אם זו שן שבוקעת, התחלה של מחלה, או קפיצה התפתחותית שמבלבלת אותו – זהו לא זמן מתאים לקחת ממנו גם את הנקות הלילה המנחמות.

6. כי את בהריון אם אין לך היסטוריה של הפלות, ואם לא הונחית כך במפורש ע"י הרופא שלך, אין שום מניעה להמשיך ולהניק גם בהריון.
ישנן נשים הסובלות מכאבים בהנקה בזמן ההריון, בגלל רגישות מוגברת בפטמות. במקרה כזה כל אישה תתנהל על פי נוחותה כמובן.


מהן, אם כך, הנסיבות המתאימות, לדעתי, לגמילת לילה?

1. סיבה רפואית
עששת דוהרת, הריון בסיכון או עם היסטוריה של הפלות, קושי להיכנס להריון וכד'.

2. כי את מרגישה שהגיע הזמן.
זוהי הסיבה הכי נכונה, לדעתי.

יתכן ואת מרגישה שמיצית, ואת מוכנה כעת לעזור לתינוק שלך, כשהוא מתעורר, בכל דרך, רק לא להניק...
יתכן ואת מרגישה שהתינוק שלך מיצה, כי הוא כבר כמעט ולא יונק וגם כשהוא יונק מדובר ביניקות קצרות ולא תזונתיות.

היות ותזונת התינוק נשענת על חלב אם בשנה הראשונה, רצוי להמתין עם גמילה לילית עד לאחר גיל שנה לפחות, ובתנאי שהתינוק כבר עבר לתפריט מוצקים מבוסס (כלומר אוכל יפה ביום, ובלילה יש מעט הנקות תזונתיות).

יש משמעות רבה לבשלות התינוק ולמוכנות שלו להתמודד עם הגמילה. ככל שהתינוק בוגר יותר כך ניתן לשתף אותו יותר בתהליך, והוא יכול להתמודד איתו בצורה טובה יותר. עם הגיל מתפתחות בהדרגה יכולות כמו שפה ודחיית סיפוקים, המסייעות לתינוק בהתמודדות עם התסכול הכרוך בתהליך.


איך עושים את זה?

1. בוחרים להתחיל בתקופה יציבה ורגועה יחסית בחייכם
כדאי שיהיו לכם, ההורים, את הכוחות להתמיד ולהיות עקביים במסר שאתם מעבירים לפעוט, להכיל את הכעס והתסכול שעשויים להתלוות לתהליך, ולתמוך גם האחד בשניה.
גם הפעוט צריך להיות בתקופה טובה - בריא וללא כאבים, ולא בתקופה של שינויים, כמו בשיאה של חרדת נטישה, התחלה של גן חדש, או הצטרפות של אח חדש למשפחה.

2. מוודאים כי במהלך היום הילד אוכל טוב, מגוון ומזין.
אם צריך, רצוי להעשיר את התפריט היומי במזונות המספקים תחושת שובע לאורך זמן. לארוחת הערב כדאי להציע דגנים מלאים, פירות וירקות, ומאכלים שמכילים הרבה טריפטופן הידוע כמשרה שינה. (מזונות עשירים בטריפטופן: ביצים, טונה, הודו, יוגורט, סויה, בננות ואבוקדו)

3. מבררים - האם מדובר ברעב או בנחמה?
נהלי מעקב מספר לילות ונסי לזהות מתי מדובר ביניקות תזונתיות ומתי לא, והאם יש שעות קבועות בהן הפעוט נוטה להיות רעב. במהלך הגמילה אם את חושדת שהוא רעב, וזה שכיח מאוד, בעיקר במחצית השניה של הלילה, אפשר להציע לו משהו קטן לאכול כדי להתגבר על הרעב (מים, חלב כלשהו, בננה, יוגורט...). צורך זה יעלם במהרה. על מנת לספק את הצורך הרגשי שמאחורי הנקות הלילה אפשר להציע חיבוק, ליטוף, או שיר ערש חרישי, והרבה אמפתיה.

4. ספרו לו מה הולך לקרות
לא צריך לחפור לו בעניין, אבל כדאי להתחיל בהכנה מילולית יומיים שלושה לפני תחילת הגמילה. ספרו לפעוט כי בלילה כולם ישנים וגם אמא/הציצי רוצה לישון בלילה. בעוד כמה ימים נפסיק לינוק בלילה. אמא תיתן לך ציצי לפני השינה, ואז נלך לצחצח שיניים, והפעם הבאה שתינק תהיה רק בבוקר.
משפט קצר וקבוע, שאפשר לחזור עליו גם בלילה (כמו "בלילה אין ציצי, ציצי בבוקר") יכול לעזור לפעוט להבין ולהפנים את המסר.
ביום המיוחל מזכירים לפעוט את התוכנית שלנו.
הבהירו לילד כי אם בלילה הוא יתעורר וירצה לינוק אז אבא ואמא יעזרו לו להתגבר, יחבקו וינשקו, או יתנו לו מים אם הוא ירצה. אותתו לו שאתם סומכים עליו ועל היכולת שלו להתגבר, והאמינו בכך!

5. אל תנטשו אותו
יש הסבורים כי הדרך הטובה ביותר לגמול פעוט היא שאמא תסתלק מהבית. אני חושבת שזו טעות. חשוב שאמא תישאר בבית ותראה לילד כי היא עדיין שם בשבילו. גם בלי הציצי - אמא זה אמא.
אבא (או מטפל/ת משמעותי/ת אחר/ת) בהחלט יכול לעזור בתהליך המאתגר הזה וחשוב שיקח חלק פעיל, ובמקרים רבים אכן קל יותר לילד להתנחם בזרועותיו, אבל חשוב שאמא לא תיעלם.
המסר עבור הילד צריך להיות ברור: זה שאין יותר ציצי בלילה לא אומר שאתה לבד. אמא ואבא ממשיכים להיות כאן בשבילך.

6. תרגישו מה קורה, וגלו גמישות
אם אתם מרגישים שהפעוט שלכם לא מצליח להתמודד בצורה טובה עם הדרישה להפסיק לינוק בלילה, ושהקושי הינו גדול מדי עבורו, מותר לכם לחדול ולנסות שוב בשלב מאוחר יותר.
ילדים גדלים מהר, לפעמים זה עניין של שבועות ספורים שיעשו את ההבדל.


רוצה לשמוע עוד על גמילת לילה?
מוזמנת לצפות בוובינר שקיימתי בנושא (הצפייה בתשלום)
אני מקיימת שיחות הדרכת הורים אונליין ופנים אל פנים ואשמח ללוות גם אתכם בתהליך.

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.