fbpx
מתי כדאי לשאוב?
19 בדצמבר 2019
עייפות יתר
27 בינואר 2020

מה הדבר הטוב ביותר שאפשר לתת לתינוק?


 

מה הדבר הכי טוב שאתם יכולים להציע לתינוק שלכם, מיד לאחר הלידה, ובשבועות שלאחריה?
רמז: הוא זמין, יש אותו גם לאבא וגם לאמא, והוא בחינם!

התשובה היא: מגע עור-לעור.
זהו אמצעי קסם שעוזר לתינוקות, וגם להורים שלהם. וכל המרבה הרי זה משובח.

אז מהם היתרונות של מגע עור לעור עם התינוק?

1) הפחתת רמות סטרס וכאב:
תינוקות שנמצאים במגע עור לעור מראים רמות נמוכות יותר של קורטיזול (הורמון לחץ), מתמודדים טוב יותר עם כאב, ובוכים פחות.

2) ויסות מדדים פיזיולוגיים:
הקרבה לגוף ההורה עוזרת לתינוק להסדיר את הנשימה ואת קצב הלב, לאזן את רמות הסוכר בדמו, ולשמור על חום גופו. לאמא יש מאפיין ייחודי שמבדיל אותה מאבא, בכך שהחזה שלה מסוגל להעלות (ואף להוריד!) את הטמפרטורה שלו בשביל לעזור לתינוק לווסת את חום גופו. לאבא יש פיצ'ר אחד, והוא של חימום :-) לכן אבא צריך לשים לב שאינו מחמם את התינוק יתר על המידה.

3) תמיכה בהנקה:
למגע עור-לעור עם האם המניקה יש השפעה קריטית על ההנקה. יותר מגע וקרבה מעלים את הסיכויים להנקה טובה וממושכת. תינוקות במגע עור לעור יונקים יותר משום שהקרבה מעוררת בהם את האינסטינקט לינוק. ההנקות התכופות עוזרות בביסוס כמויות החלב, ומקטינות את הסיכון לגודש אצל האם.
אבא יכול להציע מגע עור-לעור בין ההנקות, ובכך לתמוך באם המניקה ולאפשר לה מנוחה. הנקה בשבועות הראשונים היא פעילות אינטנסיבית ומתישה.

4) תמיכה בגדילה ובהתפתחות:
מגע עור לעור לא רק מעלה את תדירות ההנקות, הוא גם משפר את רמות הספיגה במעי, מה שתורם לעליה מהירה יותר במשקל, ומקטין סיכון לצהבת. הקרבה לגוף ההורה הינה חוויה רב-חושית שמסייעת להתפתחות המוח.

5) שינה טובה יותר:
תינוקות במגע עור לעור נרדמים יותר בקלות, וישנים יותר זמן. צריך לשים לב שהתינוק לא מחומם יתר על המידה (סעיף 2) ושהוא מתעורר על מנת לינוק (לפחות 8-12 פעמים ביממה).

6) חיזוק מערכת החיסון:
המגע הקרוב מאפשר לעור של התינוק להיחשף לאוכלוסיית החיידקים הטובים שיש על העור של ההורה, ואלה יתחילו להתרבות על העור שלו ולהגן גם עליו. זו אחת הסיבות בגינה מומלץ כל-כך להניח את התינוק על חזה אמו מיד לאחר הלידה.

7) חיבור רגשי:
מגע עור לעור מעודד הפרשת הורמונים בגוף ההורה, שמסייעים לו להרגיש חיבור וקרבה אל התינוק. זהו מנגנון שמחזק את עצמו כל הזמן - ככל שמחזיקים תינוק קרוב-קרוב יותר זמן, כך רוצים להחזיק בו יותר...

איך מיישמים מגע עור לעור?
חזה התינוק צריך להיות מונח על החזה של ההורה, כשהתינוק ערום (יכול ללבוש חיתול), וההורה עם החזה חשוף. אפשר לשים כובע על ראשו של התינוק. חשוב שחזה התינוק יהיה במגע עם חזה ההורה, ושידי התינוק לא יפרידו ביניהם. ראשו של התינוק צריך להיות מופנה הצידה באופן שיאפשר לדרכי הנשימה להיות פתוחות. שמיכה קלה יכולה להיות מונחת מעל שניכם, בגובה כתפי התינוק.

אם עוד לא ניסיתם מגע עור לעור עם התינוק שלכם, אף פעם לא מאוחר לנסות! כל יום הוא יום טוב להתחיל. נסו ותתמכרו :-)

רוצים לדעת מה עוד יכול להשפיע לטובה על התינוק שלכם?
אני מזמינה אתכם להשתתף בסדנאות הקרובות:
1. הכנה להנקה – כל מה שחשוב לדעת על הנקה, עוד לפני הלידה.
סדנה לנשים וזוגות בשלב ההיריון, משבוע 32.
2. לישון כמו תינוק – מה זה אומר בכלל?
סדנה להורים בשנה הראשונה וגם להורים שבדרך, שרוצים ללמוד למה אפשר לצפות בשנה הראשונה ומה יכול להיטיב עם השינה מבלי לפגוע בהנקה או בתינוק.

לפרטים נוספים על הסדנאות – צרו איתי קשר, או היכנסו לקישורים.

באהבה
שירלי

יש לך שאלה אלי? אשמח לעזור. צרי קשר כאן

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.